Jaarverslag 2021/ 2022
  1. 5. Onze school

1. Ambities onze school
      Onderwerp Einddoel Proces Succescriteria Tijdpad
      Standaard: OR 2 Sociale en maatschappelijke competenties. Kwaliteitsgebied: Onderwijsresultaten.

De sociale en maatschappelijke competentie voldoet aan de criteria van het onderzoekskader 2017 voor het toezicht op (voortgezet) speciaal onderwijs en is voldoende.

Een externe onderwijsdienst gaat ons hierbij ondersteunen.

De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de beleidsgroep kwaliteitszorg.

De leerlijn sociale en maatschappelijke competenties is aangepast aan de schoolvisie.

De leerlijn wordt meegenomen in de analyses op leerling niveau, groepsniveau en schoolniveau.

Er is onderzocht op welke wijze effectief verantwoording kan worden afgelegd hierover in de schoolgids en/of het schooljaarverslag.

Er is onderzocht welke methodiek (methode) passend is voor onze leerlingen om te werken aan sociale en maatschappelijke competenties.

In alle groepen wordt gewerkt aan de sociale en maatschappelijke competenties. De bijbehorende methodiek/ methode is gerelateerd aan de belevingswereld door de school heen van SO onderbouw naar VSO bovenbouw en aan de niveaus van de leerlingen.

De methodiek ondersteunt de auti-vriendelijke school.

De methodiek geeft handvatten voor een goede gedragsvriendelijke omgang.

De methodiek vergroot de sociale competenties en gedragsvaardigheidscompetenties van leerlingen en team.

Voor alle leerlingen wordt de leerlijn gescoord.

De verantwoording is transparant en duidelijk.

De inspectie beoordeelt de standaard voldoende.

Activiteit Verantwoordelijk Einddatum Status
      Onderzoek Zien! (volgsysteem gekoppeld aan Parnassys) n.a.v. een tip van trainer Rots en Water Beleidsgroep ASS en gedrag. 2 juli 2023 0%
      Verder onderzoek en besluit methoden STIP en Leefstijl. Beleidsgroep ASS en gedrag. 31 juli 2023 20%

Tevredenheid: 2 taken, gemiddeld 10 % behaald

We hebben proeflessen gedraaid. Een keuze is nog niet gemaakt. Volgend schooljaar eerst onderzoeken of Rots en Water een goede methodiek kan zijn voor onze school. Daarna keuze voor een methodiek sociale en maatschappelijke competenties.

Onderwerp Einddoel Proces Succescriteria Tijdpad
      Kwaliteitsgebied: Kwaliteitszorg en ambitie. Standaard: KA 1 Kwaliteitszorg; KA 2 Kwaliteitscultuur; KA 3 Verantwoording en dialoog.

De kwaliteitszorg is helder beschreven en geborgd. De kwaliteitszorg voldoet aan de criteria  van het onderzoekskader 2017  voor het toezicht op (voortgezet) speciaal onderwijs en is voldoende.

Een externe onderwijsdienst gaat ons hierbij ondersteunen.

De bestaande kwaliteitszorg is uitgangspunt. We gaan onderzoeken wat er verbeterd moet worden en hoe zaken geborgd kunnen worden. Waarbij we ook kijken naar de bestaande en lopende zaken, zoals: EDI-model; Gezonde school; Taalleesonderwijs; Rekenonderwijs; Bibliotheek in school; Schrijfonderwijs, enz.

We gaan onderzoeken hoe we de opbrengstgegevens vanuit het leerlingvolgsysteem effectief kunnen integreren in de kwaliteitszorg.

Er is onderzocht hoe het jaarverslag en het jaarplan effectief onderdeel kunnen zijn van de kwaliteitszorg.

We gaan onderzoeken hoe de kwaliteitszorg effectief geïntegreerd kan worden in het kwaliteitsbeleid van de mijnplein, de stichting waaronder onze school valt.

De kwaliteitszorg is helder en transparant beschreven en kan gemakkelijk worden uitgelegd aan derden.

De inspectie beoordeelt de kwaliteitszorg voldoende.

De kwaliteitszorg geeft inzicht en handvatten voor beleid en richting.

Activiteit Verantwoordelijk Einddatum Status
      Vastleggen van de kwaliteitszorg in een ontwikkelkalender. Beleidsgroep kwaliteitszorg en leerlingvolgsysteem 31 juli 2023 60%
      Afspraken voor borging zijn helder: op welke wijze, wanneer evaluatie en wie verantwoordelijk? Beleidsgroep kwaliteitszorg en leerlingvolgsysteem 31 juli 2023 40%
      Bestaande protocollen zijn gecheckt en vastgelegd in het kwaliteitshandboek. Beleidsgroep kwaliteitszorg en leerlingvolgsysteem 31 juli 2023 80%
      De procedures voor tussentijdse leeropbrengsten die niet voldoen aan de gestelde norm worden vastgelegd in het kwaliteitshandboek Beleidsgroep kwaliteitszorg en leerlingvolgsysteem 31 juli 2023 80%

Tevredenheid: 4 taken, gemiddeld 65 % behaald

Onderwerp Einddoel Proces Succescriteria Tijdpad
      Leerlingvolgsysteem. Kw. geb.: Onderwijsproces. St.: OP 2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. Kw. geb.: Onderwijsresultaten. St.: OR 1 Resultaten; OR 3 Vervolgsucces. Kw. geb. Kwaliteitsz. en amb. St.: KA 1 Kwaliteiszorg; KA 3 Verantw. en dialoog.

Het doelgroepenmodel is de basis van het leerlingvolgsysteem en het ontwikkelingsperspectief. De collega's kennen het model en kunnen ermee werken.

De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de beleidsgroep leerlingvolgsysteem.

De kennis over het doelgroepenmodel en het gebruik hiervan komt aan de orde tijdens studiedagen en bordsessies.

Bij leerling besprekingen wordt het doelgroepenmodel gebruikt om de zorgzwaarte en de uitstroom te bepalen.

De commissie van begeleiding heeft kennis van het doelgroepenmodel en wordt meegenomen in het proces.

De ouders krijgen voorlichting over gebruik van het doelgroepenmodel.

Leerlingen die de mogelijkheid hiertoe hebben worden meegenomen in het doelgroepenmodel. Zij begrijpen aan de hand hiervan de keuze voor de uitstroom. zie ook het onderwerp: Medezeggenschap eigen ontwikkeling leerlingen.

Van alle leerlingen is de sociaal emotionele ontwikkeling opnieuw in kaart gebracht met bijvoorbeeld de SEO.

Het doelgroepenmodel is onderdeel van het ontwikkelingsperspectief.

De uitstroom wordt verantwoord op basis van het doelgroepenmodel.

Ouders stemmen in met het doelgroepenmodel als verantwoording voor de keuze van de uitstroom.

Leerlingen die hiertoe de mogelijkheid hebben worden vanzelfsprekend mee genomen in gesprekken over hun eigen toekomst, waarbij het doelgroepenmodel wordt gebruikt om keuzes te verantwoorden.

Activiteit Verantwoordelijk Einddatum Status
      Er zijn afspraken gemaakt over de borging m.b.t. het gebruik van het doelgroepenmodel , deze zijn vastgelegd in het kwaliteitshandboek. Beleidsgroep kwaliteitszorg en leerlingvolgsysteem 31 juli 2023 80%

Tevredenheid: 1 taak, gemiddeld 80 % behaald

Doelgroepenmodel is al goed ingeburgerd om uitstroombestemming leerling te kunnen onderbouwen. We gebruiken het model bij iedere leerling. Kennis en implementatie verspreidt zich door te doen. De intern begeleiders nemen hierbij het voortouw.

2. Beleidsgroep rekenen

Doelen:

Methode 'Met Sprongen Vooruit' aanschaffen en uitproberen wat werkt binnen onze school: doel behaald.

Overzicht maken van behaalde resultaten op de leerlijn rekenen (percentages) per groep, zodat we een schoolbreed overzicht hebben en we kunnen zien wat goed gaat en waar extra aandachtspunten liggen.  doel deels behaald (IB pakt dit op).

Materialen en methodes koppelen aan leerlijnen in ParnasSys. doel niet behaald: schuift door naar volgend schooljaar.

3. Beleidsgroep taal- leesonderwijs

Doel: In mei 2022 tevredenheid bepalen t.o.v. de norm na een heel jaar leesonderwijs. (zie verantwoording en dialoog.)

Doel: Keuze maken met de beleidsgroep: scoren van de leerlijn en toets resultaten, hoe te verwerken (AVI en begrijpend lezen).

Begonnen dit schooljaar, maar niet afgerond. Volgend schooljaar verder.

De beleidsgroep heeft geïnventariseerd hoe er in de verschillende groep wordt omgaan met de AVI toetsen. Dit loopt uiteen. De ene groep houdt zich strikt aan de tijdlimiet, een andere groep geeft de leerlingen langer de tijd of ze nemen de toets af zonder tijd en letten alleen op het aantal gemaakte fouten.

Om de uitslagen van de AVI toetsen met elkaar te kunnen vergelijk is het van belang dat hier een eenduidige afspraak over gemaakt wordt, waar we ons schoolbreed aan houden. De beleidsgroep is van menig dat we de leerlingen meer tijd moeten geven voor de AVI toetsen. De lees coördinator gaat volgend schooljaar overleggen met IB -ers hoe die hierin staan en dan met IB -ers een keuze maken: meer tijd (en hoeveel dan) of zonder tijd.

Doel: Wordt het juiste toetsinstrument gebruikt om begrijpend lezen te toetsen?

Begonnen met het doel, maar niet afgerond dit schooljaar. Volgend schooljaar verder.

Voor het begrijpend lezen is een goede woordenschat van belang. Wil een leerling de tekst begrijpen dan moet hij in elk geval 90% van de woorden begrijpen. De woordenschat toets wordt via de computer afgenomen. Uit ervaring van de verschillende groepen blijkt dat veel leerlingen dit niet goed alleen kunnen. Ze nemen niet de tijd om goed te luisteren naar de vraag of klikken op het plaatje wat hen het meeste aanspreekt of kennen. Voor een goede uitslag is het van belang dat leerlingen die dit niet kunnen, de toets samen met de leerling af te nemen. Volgend schooljaar verder onderzoeken wanneer een leerling dit zelf kan en wanneer er begeleiding bij aanwezig gewenst is.

Doel: Meedoen aan Nationale voorleesdagen en Kinderboekenweek

Dit jaar weer aan beide meegedaan

4. Beleidsgroep Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO)

Cluster 1 en 2 verwerken OGO in de nieuwe organisatiestructuur.

Cluster 1: heeft ervaringen opgedaan met OGO in het activiteitenrooster.

Cluster 2: in de vorm van een atelier OGO op dinsdag- en donderdagmiddag geïmplementeerd.

Er zijn nog zaken waar we tegenaan lopen om te verfijnen, dit is afhankelijk van de organisatie van volgend jaar.

Nieuwe medewerkers meenemen in OGO werkwijze:

Voorstel: als er nieuwe SO collega’s zijn, nemen zij plaats in de OGO beleidsgroep.

Er is onderzocht of er evt. voor nieuwe collega’s in de vorm van dagdelen cursussen in OGO worden aangeboden: dit is heel kostbaar en kost veel tijd.

5. School in ontwikkeling en in beweging

Het was opnieuw een schooljaar vol turbulentie, met hoogte - en dieptepunten. Kijkend door een andere bril kan ik oprecht schrijven: we zijn een school in ontwikkeling en in beweging. Een dieptepunt voor de school was het overlijden van een collega. Een hoogtepunt vind ik de certificaatuitreiking aan 4 leerlingen die de opleiding 'assistent in de keuken' hebben gedaan en 3 leerlingen die de opleiding 'werken in het groen' hebben gedaan.

Een onverwachte ontwikkeling is de groei van de school. Tussen 1 oktober 2020 en nu is de school gegroeid met 19 leerlingen. Halverwege het schooljaar moest er een groep bijkomen. Twee kantoren werden omgebouwd tot een mini - klaslokaal voor 6 leerlingen. Personeel moest worden aangetrokken en kantoorruimte gehuurd bij de buurschool. Zo halverwege het schooljaar een flinke klus waar een deel van het team de schouders onder heeft gezet met een mooi resultaat. Een prestatie waar ik trots op ben.

Ook corona heeft dit schooljaar nog een flinke stempel gedrukt op de school. Op sommige dagen zaten zo'n 7 tot 8 collega's thuis. En ook veel leerlingen waren in deze periode afwezig.

De nieuwe organisatiestructuur om te werken in clusters, lijkt goed uit te pakken. Niet alleen de leerlingen groeien in eigenaarschap, maar ook het team. Talenten van collega's komen beter tot hun recht. Creativiteit krijgt ruimte.

Vijf collega's nemen afscheid, drie gaan met pensioen en twee nemen een nieuwe stap in hun loopbaan. Door groei en inzet NPO middelen hebben we zes vacatures in te vullen.

De kwaliteitszorg was de afgelopen jaren een belangrijk ontwikkelpunt. We hebben de kwaliteitszorg inmiddels voldoende in beeld en goed beschreven. Het moet nog wel dieper settelen in de school. Een taak voor de komende jaren. Goede kwaliteitszorg is altijd in beweging en nooit af. In oktober komt de inspectie van het onderwijs de kwaliteitszorg toetsen aan de praktijk.

Wanneer ik kijk naar de schoolontwikkeling en het afgelopen jaar, dan geef ik onszelf een 7, ruimvoldoende. Ik ben dankbaar en trots. Dankbaar voor de medewerking van ouders en het begrip in de coronatijd. Trots op de leerlingen en hun prestaties. Trots op het team dat zich met liefde, inspiratie en motivatie steeds weer volop inzet voor het onderwijs aan de leerlingen. Speciale dank aan de leden van de medezeggenschapsraad en de ouderraad, voor hun meedenken en inzet. En dan tot slot dank aan al die mensen die zich ook betrokken weten bij de school: BIO - medewerkers, stagiaires, vrijwilligers, vrienden en vriendinnen.

Met vriendelijk groet, Kees van Tilburg (directeur),

Raalte, 30 juni 2022.