Jaarverslag 2021/ 2022
  1. 6. NPO

1. Evaluatie van het schooljaar 2021 – 2022.

Van de plannen voor het schooljaar 2021 – 2022 is gerealiseerd:

• Extra personeel, het kunnen werken in kleinere groepen. Met name in cluster 1.
      • Aanschaf rekenmethode ‘met sprongen vooruit’.
      • Aanschaf taalmethode ‘schatkist’.
      • Aanschaf materialen sensorische integratie.
      • Aanschaf digitale middelen: Chromebooks, digibord SO lokaaltje, mobiel digibord.
      • Verbeteren akoestiek SO lokaaltje.
      • Nieuw buiten – speel – toestel (deels op NPO).

Het ‘buiten leren’ nemen we mee naar het nieuwe schooljaar. Er zijn hier al wel een aantal stappen voor gezet, middels onderzoek/ offertes van bedrijven om ‘overkappingen’ te realiseren voor de SO groepen.

Uit de analyse van de resultaten zal moeten blijken of de inzet van al deze middelen tot resultaten leidt waarbij minimaal het verwachte niveau van de leerlingen behaald wordt en daarbij de schoolnorm behaald wordt. Bij de schoolnorm gaan we ervan uit dat 70 tot 80% van de leerlingen het te verwachte niveau behaald. Zie hiervoor de verantwoording en dialoog.

Het effect van meer collega’s is direct, doordat er meer mogelijkheden zijn om in kleine groepjes te onderwijzen en/of individueel instructie te geven.

Voor het effect van de nieuw aangeschafte methodes is meer tijd nodig. Deze moeten geïmplementeerd worden en geborgd. Dit zal in het komende schooljaar zijn beslag krijgen.

De digitale middelen worden al volop gebruikt. Een nu al zichtbaar effect is dat door het gebruik leerlingen zelfstandiger kunnen werken (of ontspannen), waardoor de groepsleiding meer tijd heeft voor instructie.

De middelen voor de sensorische integratie zijn aangeschaft, maar moeten nog worden geïmplementeerd. Dit zal volgend schooljaar zijn beslag krijgen. Doel van dit soort middelen is: de ontvankelijkheid om te kunnen leren vergroten.

Dit geldt ook voor het nieuwe speeltoestel en voor de aanpassingen in het SO lokaaltje.

Voor onze school gaat het steeds weer om een goede balans tussen ontspanning en inspanning. De leerlingen moet eerst onderwijs kunnen ontvangen, voordat er onderwijs gegeven kan worden. Dat we hierbij over nieuwe (digitale) middelen en methodieken kunnen beschikken is een plus, maar de houding van leerlingen en team weegt hierbij vanuit onze visie het zwaarst. Het gaat eerst om veiligheid, rust/ ontspanning, welbevinden en daarna goede lessen met alle middelen die we hiervoor kunnen aanwenden. Vanuit deze visie hebben we de NPO middelen ingezet en blijven we ze inzetten.