CBS De Gouden Emmer Jaarverslag schooljaar 2021-2022
  1. 7. Onze school

1. Hieronder staan de doelen die wij hebben geformuleerd voor de periode 2021-2022. Enkele onderwerpen zijn te groot voor één schooljaar, zodat deze een langere planning hebben.

Onderaan het overzicht beschrijven wij per onderdeel de stand van zaken en onze reflectie.

2. Ambities onze school
      Onderwerp Einddoel Proces Succescriteria Tijdpad
      Kwaliteitsbeleid

Kwalitatief goed onderwijs afgestemd op de leerlingpopulatie en onderwijsbehoeftes van kinderen.

Evalueren aan de hand van de volgende 5 vragen:
      1. Doet de school de goede dingen?
      2. Doet de school de dingen goed?
      3. Hoe weet de school dat?
      - Teamvragenlijst
      - Zelfevaluatie LOVS
      4. Vinden anderen dat ook?
      - Leerlingvragenlijst
      - Oudervragenlijst
      5. Wat doet de school met de wetenschap? PDCA-cirkel

Kinderen, ouders en leerkrachten zijn tevreden.

PDCA-cirkel wordt gehanteerd.

2019 - 2023
    3. Leerlingen
      Elk jaar evalueren wij o.a. aan de hand van de LVS-resultaten en de eindtoets resultaten.
      Dit jaar zit school wederom boven de signaleringswaarde en scoort daarmee groen op de eindtoets. Met maar vijf leerlingen die aan deze toets hebben deelgenomen is dat een goede prestatie. We kunnen dan ook concluderen dat de kinderen zich gedurende de 8 schooljaren op de Gouden Emmer goed hebben ontwikkeld.

Wel zien we dat er van de kinderen meer zelfstandigheid gevraagd kan en dus mag worden. Dat vraagt een gedragsverandering van en leerkrachten en leerlingen. Juist in de kleine groepje sis de leerkracht snel bereikbaar, maar de vraag is of dat altijd goed is. Het vraagt dus van de leerkracht om niet altijd beschikbaar te zijn en dit goed met de leerlingen te bespreken. Dat is een cultuurverandering die we hebben ingezet en die we ook de komende jaren doorzetten. We willen kinderen laten ervaren dat zij veel meer zelf kunnen dan ze soms denken. Maar ook willen we kinderen leren dat ook zij medeverantwoordelijk voor de school zijn. Een mooi voorbeeld is de leerlingenraad die middels een ideeënbus de kinderen vragen om na te denken over wat ze graag zouden willen. De leerlingenraad heeft ook zelfstandig gezorgd voor 'verboden honden uit te laten' bordjes bij de fietsen en het grasveldje naast de sporthal.

Personeel:
      Dit schooljaar had de school te maken met de gevolgen van Covid-19. Rieneke Welleweerd kreeg te maken met een langdurig ziekteverzuim als gevolg van Covid-19. momenteel gaat het goed met haar en is zij volop aan het re-integreren. naar verwachting zal dit na de zomervakantie net zo voorspoedig worden vervolgd. Miranda Frederiks heeft het afgelopen schooljaar Rieneke vervangen en zal dat na de zomervakantie voortzetten. Daar zijn wij erg blij mee, Miranda is al een vertrouwd gezicht en kent de school.

Marlou Kerkmeijer heeft in april een zware heupoperatie ondergaan. Helaas was er geen invaller beschikbaar en heeft school intern wat moeten schuiven. We waren blij dat Bea Westera de vervanging van Marlou op zich heeft genomen. Op vrijdag kreeg groep 5/6 les van juf Sara. De re-integratie van Marlou gaat goed. Ook voor haar hopen we dat zij in het nieuwe schooljaar dit kan voortzetten.

Edwin Buse is het afgelopen schooljaar int.-directeur geweest voor de Gouden Emmer. Dit wordt voor het schooljaar 2022-2023 overgenomen door Rudi Logtenberg. Rudi is de directeur van de school voor Oekraïne. Deze school zit in dezelfde vleugel als de Gouden Emmer. Rudi kan zo 4 dagen per week beide scholen aansturen. Edwin is naast directeur van Esmoreit volgend jaar ook directeur van Oostenwind.

Covid-19 (Corona)
      Ook dit jaar heeft Covid-19 invloed gehad op school, de leerlingen, de ouders en de leerkrachten.
      We hebben gelukkig weinig keren een groep naar huis moeten sturen. Wel waren er regelmatig kinderen thuis in quarantaine.

We kijken terug op wederom een bizarre periode die het nodige van alle betrokkenen heeft gevraagd. We hebben de betrokkenheid en de wijze waarop eenieder zich hield aan de richtlijnen zeer gewaardeerd. Samen met de ouders en de kinderen hebben we het onderwijs in deze periode vorm en inhoud kunnen geven. Het was fijn te merken dat vanaf maart/april alles weer werd versoepeld en weer 'normaal' werd.

Leerlingen
      Het leerlingaantal wordt vastgesteld op de teldatum 1 oktober. De afgelopen jaren is de daling van het leerlingaantal merkbaar in de school. Deze daling zal zich de komende jaren, na kleine opleving in 2022, naar verwachting voortzetten.

1 oktober                              2021                   2022                  2023                   2024               2025                2026
      leerlingaantal                          66                        73                       68                       65                     63                     60

Uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs

Niveau

Aantal kinderen

percentage

Praktijkonderwijs

VMBO BBL

VMBO KBL

VMBO GTL

VMBO GTL/HAVO

HAVO/VWO

VWO (+)

Jaarverslag leerlingbegeleiding 2021-202
      Dit verslag wordt zodra dit is afgerond, toegevoegd aan dit jaarverslag bij het hoofdstuk 'beleidsstukken'.